Sri Lanka 2014

Enkele hoogtepunten van mijn vakantie in Sri Lanka. Een bezoek aan de volgende steden:

1) Negombo

8) Nuwara Eliya – Horton Plains National Park

9) Nuwara Eliya – Budurawagala – Yala

10) Yala – Galle – Hikkaduwa

Een individuele rondreis met privé chauffeur van 6 augustus 2014 tot en met 24 augustus 2014.

Dag 1: Vertrek vanaf Schiphol met overstap in Doha naar Colombo.
Dag 2: Aankomst in de loop van de ochtend in Colombo. Na aankomst doorgereisd naar Waikkal waar ik twee nachten zal verblijven in Suriya Luxury Resort.

Dag 3: Stadstour door Negombo waar ik de overblijfselen van een Nederlandse fort heb bezocht, een katholieke kerk en de lokale vismarkt. Opvallend aan het gebied rondom Negombo is dat een groot deel van de bevolking katholiek is, in tegenstelling tot de rest van Sri Lanka. Je vindt er vele katholieke kerken, kapelletjes langs de weg en kleurrijke tuck-tucks zijn beschreven met religieuze teksten. Het dorp Negombo is een langgerekt vissersdorp, zo’n 35 km ten noorden van de hoofdstad Colombo. Negombo staat vooral bekend om haar vissersmarkt, die elke dag wordt gehouden en waar vissers hun vangst proberen te verkopen. Op de markt vind je vele verschillende soorten vis die in Nederland minder bekend zijn. De vis die niet dezelfde dag wordt verkocht, wordt op netten op het strand gezouten en gedroogd. Meer dan 300 jaar geleden is er door de Hollanders een kanaal aangelegd van meer dan 120 kilometer, die door de Nederlanders is gebruikt voor kanaaltransport. Verder vind je in Negombo de overblijfselen van een oud Nederlands fort dat tegenwoordig nog maar deels intact is en dienst doet als gevangenis. In het centrum van Negombo vind je vele kleine winkeltjes, restaurants en bars.

Dag 4: Waikkal – Pinnawala – Dambulla. Op dag 4 vertrok ik naar Pinnawala. In Pinnawala worden olifanten opgevangen. Er verblijven meer dan tachtig olifanten en de meeste zijn in het wild gewond of moederloos geraakt. Na het voeren worden ze door de hoofdstraat van Pinnawala naar de rivier gebracht om in het ondiepe water te baden. Ik adviseer toeristen om deze plek niet te bezoeken omdat de olifanten hier mijn inziens opgevangen worden om toeristen te entertainen (zie mijn post omtrent olifantentoerisme). In de hoofdstraat van Pinnawala vind je souvenirwinkels en aan de rivier waar de olifanten baden vind je een aantal restaurants met uitzicht over de rivier. Hierna ben ik verder gereisd naar Dambulla waar ik de komende twee nachten zal overnachten in Amaya Lake. Daarnaast ook de Gouden tempel van Dambulla bezocht. Het is een complex van historische boeddhistische gebouwen. Het complex staat sinds 1991 op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Er zijn meer dan 80 grotten in het gebied, vijf heiligdommen, vier belangrijke kloosters en vele beelden, waarvan een belangrijk deel beeltenissen van Boeddha. De wandschilderingen, die een oppervlakte van 2100 vierkante meter beslaan, omvatten afbeeldingen die laten zien hoe Boeddha tevergeefs door Mara werd uitgedaagd. Er is ook een wandschildering die het uitspreken van de Eerste Leerrede voorstelt. Er zijn ook beelden van de hindoegoden Vishnoe en Saman, waarmee de intrede van het Hindoeïsme in Sri Lanka wordt weergegeven.

Dag 5: Dambulla – Sigiriya – Polonnaruwa. Na het ontbijt ben ik vanuit Dambulla naar Sigiriya vertrokken. Hier heb ik een uitdagende klim gedaan van de beroemde ‘Leeuwenrots’, die torenhoog boven de omgeving uitsteekt. Niet alleen de toren maar ook de ingenieuze aangelegde tuinen en baden rondom de Leeuwenrots zijn zeer zeker de moeite waard. Na het eerste deel van de beklimming bereikte ik via smalle trappen de ‘spiegelwand’ met zijn meer dan 1000 jaar oude muurschilderingen en beroemde fresco’s van de maagden van Sigiriya. Na de spiegelwand bereik je het laatste deel van de klim, waar de trap tussen twee enorme stenen leeuwenpoten verder omhoog klimt. Eenmaal aangekomen op de top is het uitzicht over de jungle en de tuinen en baden rondom de Leeuwenrots de beklimming meer dan waard.

Vervolgens ben ik naar de oude koningsstad Polonnaruwa vertrokken. In de middeleeuwen was Polonnaruwa de hoofdstad van Sri Lanka. Hier heb ik onder andere een kijkje genomen bij de ruïnes van het Koninklijke paleis, de Gal Viharaya (drie mooie beelden van Boeddha in verschillende houdingen, ingekerfd in een rots) en het Lotusbad. Ook is hier de best bewaard gebleven ‘maansteen’ terug te vinden.

Dag 6: Dambulla – Trincomalee. Na het ontbijt vertrok ik naar de grottempel van Dambulla. Deze tempel is gebouwd in de 1e eeuw voor Christus door koning Walagambahu. Deze grottempels liggen bovenop een heuvel en zijn te bereiken met een stenen trap. Bij het binnengaan van deze grotten lijkt het alsof je een ruimte binnenstapt met fel gekeurde tapijten. De grotten bevatten meer dan 150 beeltenissen van Boeddha. Vervolgens ben ik doorgereden naar de ongerepte oostkust van Sri Lanka. Na aankomst in de vissersplaats Trincomalee heb ik een stadstour gemaakt en het grootste Nederlandse fort van Sri Lanka, Fort Frederick bezocht. Dit fort is gebouwd door de Portugezen in 1624, uitgebreid door de Nederlandse en is later in handen gevallen van de Engelsen. Tegenwoordig is het leger van Sri Lanka hier gestationeerd. Ten noorden van het fort trof ik de Swami Rock waar ik een kleurrijke Hindoetempel heb bezocht. De overnachting vond plaats in Anilana Passikudah.

Dag 7: Een dag ter vrije besteding in Trincomalee

Dag 8: Trincomalee – Habarana – Matale – Kandy. ’s Ochtends na het ontbijt vertrok ik richting Habarana. Onderweg bezocht ik een lokale dorp en ben daarna verder gereden naar Matale. In de omgeving van Matale zijn vele specerijentuinen te vinden. Tijdens een bezoek aan een specerijentuin kreeg ik uitleg over de verschillende specerijen die in Sri Lanka groeien waaronder kaneel, peper, nootmuskaat en kardemom. Deze specerijen worden gemengd en gebruikt om hun geneeskrachtige werking en gebruikt voor de lokale curries. Daarna ben ik doorgereden naar Kandy.

Dag 9: Kandy – Peradeniya – Kandy. In de ochtend ben ik naar Peradeniya gereden wat dicht bij Kandy ligt. Deze enorme botanische tuin is internationaal erkend en heeft een keur aan bomen, planten en kleurige bloemen. Opvallend zijn de duizenden vliegende honden (reuze vleermuizen) die ik hier zag hangen en het ‘Orchid House’. Vervolgens ben ik teruggereden naar Kandy. De stad Kandy ligt op 488 meter hoogte en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Kandy was de laatste hoofdstad van de Singalese koningen van de 16de tot de 19de eeuw en is vandaag nog het culturele en geestelijke centrum van het eiland. De stad is gebouwd op de berghellingen rond een kunstmatig meer. De stad Kandy, het historische bolwerk van de Singalese cultuur van het eiland, is ook tegenwoordig nog een levendig centrum van traditionele kunstnijverheid, kunst en religieuze pracht en praal. Hier heb ik een bezoek gebracht aan de stadsbazaar, het kunst- en handwerkmuseum en het edelsteenmuseum. Vervolgens heb ik een bezoek aan de Tempel van de Tand gebracht. De belangrijkste boeddhistische tempel, waar de Tand van Boeddha, de heiligste relikwie van het Boeddhisme wordt bewaard. Vele Boeddhistische pelgrims brengen een bezoek aan deze heilige plek. De dag werd afgesloten met een culturele dansshow.

Dag 10: Kandy – Nuwara Eliya. Vandaag verken ik het centrale hoogland van Sri Lanka. Onderweg naar Nuwara Eliya wordt het landschap groener, passerde ik enkele watervallen en werd ik omringd door de prachtige groene kleuren van de theeplantages. Naast de beroemde Ceylon thee, is het hoogland door zijn koelere klimaat ook zeer geschikt voor het verbouwen van vele andere soorten groenten en fruit waaronder aardappels, wortels en aardbeien.
Deze plaats was voor de koloniale Britten the place to be’. Door haar ligging op 1850 meter biedt het een heerlijk zacht klimaat, het is er rustig en koel, iets wat de Britten zeer aantrok. Zij bouwden hier mooie koloniale huizen naar Engelse traditie. Deze plaats ligt in het hart van de landelijke theeproductie en hier wordt een belangrijk deel van ’s werelds beste thee geproduceerd. Vervolgens bezocht ik Nuwara Eliya. Hier bezocht ik een theeplantage- en fabriek waar ik uitleg kreeg over de verbouwing en verwerking van thee. Na de rondleiding kreeg ik de kans om de verfijnde Ceylon thee te proeven. Ik overnachtte de komende twee nachten in Nuwara Eliya.

Dag 11: Nuwara Eliya – Horton Plains National Park. Vandaag staat in het teken van een bezoek aan de Horton Plains gelegen op 2000 meter. Het landschap is hier heel anders dan in de rest van Sri Lanka. Je vindt hier de beekjes, watervallen en natuurfenomeen World’s End met een loodrechte afgrond van honderden meters. Onder de juiste omstandigheden kunt u hier mijlenver kijken. Bij helder weer is het zelfs mogelijk tot aan de Indische Oceaan te kijken.

Dag 12: Nuwara Eliya – Buduruwagala. Na het bezoek aan Nuwara Eliya heb ik het hoogland verlaten en vertrok ik naar Yala. Onderweg maakte ik een korte wandeling naar de watervallen en grotten van Ravana. Over de grot bestaat de Hindoeïstische mythe dat demonenkoning Ravana prinses Sita ontvoert en haar op verschillende plaatsen heeft schuil gehouden waaronder in deze grot. Na Ravana stopte ik bij Buduruwagala. Hier verscheen na een korte wandeling een 51 meter hoog Boeddhabeeld, dat aan weerszijden wordt beschermd door twee 40 meter hoge Bodhisattvas. De komende twee nachten bracht ik door in Yala National Park.

Dag 13: Yala National Park. Aan het begin van de middag heb ik een safari gemaakt in Yala National Park. Dit park bestaat een groot deel van het zuidoosten van Sri Lanka. Ik reed hier door dichtbegroeide bossen afgewisseld door meertjes, ook wel tanks genoemd die gebruikt worden door de olifanten als drinkplaats. De populatie luipaarden is nergens ter wereld groter dan in Yala National Park.

Dag 14: Galle – Hikkaduwa. In de loop van de ochtend heb ik de UNESCO werelderfgoedplaats Galle, een van de belangrijkste trekpleisters van Sri Lanka bezocht en een kijkje in het V.O.C. fort genomen. Ook heb ik de protestantse kerk van Sri Lanka, de Groote Kerk bezocht. De Nederlandse historie komt hier duidelijk naar voren door de Oudhollandse teksten op de granieten grafstenen. Daarnaast heb ik onderweg mogen ervaren hoe het is om op een steel te vissen.

Dag 15: Hikkaduwa. Musea bezocht die het verhaal vertelde van alle getroffen gebieden door de Tsunamie. Daarnaast een plaats bezocht waar de Moon stone werd gemaakt. In de middaguren met de boot een oversteek gemaakt om dichtbij zijnde dorpen te bezoeken en tot slot een schilpadden opvang bezocht.

Dag 16: Op de laatste dag – vlak voor vertrek – heb ik de gids gevraagd om nog langs enkele belangrijke (overheids)gebouwen te rijden van Colombo.